Thursday, March 7, 2024

torta od limuna i narandže

Prošle nedelje, bez da su se najavili, mi stigli limun i naranče sa Lastova. I ja šta ću, odmah krenula da ih jedem. Još dok sam ih vozila biciklom do kuće, zagrebala sam malo po kori noktom, uh baš me obuzelo čisto zadovoljstvo. Bilo je već veče, ja onako ushićena i željna, u naletu sreće pojela celi jedan limun. Posle sam se sabrala i obuzdala, ali onda krenula panika da ako tako nastavim neće ništa da mi ostane. Legla u krevet, a sve, bukvalno sve, miriši na njih. Potpuni uron u citrus raj. I krenem da razmišljam šta mi je činiti, kako da rasporedim i 'pametno utrošim' svo to blago. Entuzijastično sam napravila poduži spisak, ali do sada sam ih jela svaki dan, plus rendala koru limuna na sve što sam spremala od jela. Kandirala sam kore naranče, o tome za koji dan. Ali ovaj kolač, njega nikada ne izostavljam. On je oda limunu. Najbolji ikada! Jednostavno se pravi, ukusi su intenzivni, ja malo odužim postupak jer sama blanširam bademe, pa ih tositram i meljem, ali ako se to kupi kao gotov proizvod onda je sam postupak praktično merenje, miksiranje i pečenje.

O ovoj torti sam pisala još 2018-te godine. Mislim da sam doživela citrusni šok kada sam je prvi put probala. Od tada ovo je prvo na šta pomislim kada treba da proslavim limun i ljubav prema limunu.

U originalnoj verziji ova torta se zove torta od badema i rikote (ricotta sir) i u originalnoj verziji je kreator recepta Elisabeth Prueitt (slastičarka iz San Franciska, ko-osnivačica lanca čuvene Tartine pekare). Ja sam tokom godina probavala, menjala neke sastojke. Ono što mogu da kažem je da bademi mogu da budu i sa korom, samo da budu lepo, sitno mleveni, da bude brašno od badema. Isto tako je dobro da se koristi palenta. Kada sam koristila kukuruzno brašno nije dobro ispalo. Dobro ispadne i kada je palenta malo zrnastija, ali je tekstura torte lepša kada je zrno sitnije. Danas sam koristila dva limuna i jednu narandžu, zato što su bili veliki, ali sam zapisala gramažu, tako da ukoliko se odlučite da pravite imate tačna uputstva. Kada sam je slikala te 2018-te, pravila sam je u okruglom kalupu od 22cm, sada sam koristila četvrtasti, dimenzija 20x26cm.

Sastojke izmerite i pripremite pre pripreme.

Torta od limuna i narandže:

narandža, velika (360g) ili dve manje

šećer, 110g + 150g

voda, 30ml (dve supene kašike)

maslac, sobna temperatura, 110g

3 jaja (M veličina), odvojiti žumanca od belanaca

2 limuna (420g), koristite koru i sok

ricotta sir, 170g

palenta, 60g

fino mleveni bademi, 135g

prstohvat soli

Ukoliko koristite sirove bademe, izmerite 20g više od potrebne količine, prelijte bademe kipućom vodom i ostavite da odstoje jedan minut. Ocedite i isperite hladnom vodom. Skinite ljusku, tako što ćete bademe bukvalno da istiskujete iz opne. Zagrejte pećnicu na 160 stepeni i tostirajte bademe oko 10 minuta, pazite da se ne prepeku. Ohladite i fino sameljite.

Limun i narandžu operite i posušite. Narandžu izrežite na tanke ploške (sve sa korom). Pomešajte 110g šećera sa dve kašike vode. 

U većoj posudi penasto mikserom umutite maslac i 150g šećera, zatim dodajte jedno po jedno žumance i sjedinite sve. Dodajte rendanu koru od limuna, sok od limuna, promešajte, zatim dodajte sir, bademe i palentu i sve lagano sjedinite da dobijete kompaktnu smesu. Odvojeno umutite belanca sa prstohvatom soli. Kada ste ih čvrsto ulupali lagano ih, u više navrata, pazeći da ne premutite, dodajte smesi od sira i jaja. 

Pleh za pečenje obložite papirom za pečenje. Sipajte smesu od vode i šećera po dnu pleha i poređajte ploške narandže tako da je dno pokriveno sasvim (može i da se preklapa). Izlijte smesu preko narandži i pecite u zagrejanoj pećnici na 170 stepeni C, 40-50 minuta.

Kada je torta gotova, ostavite da se potpuno ohladi na sobnoj temperaturi. Tek kada je sasvim ohlađena, iskrenite tortu na stalak ili tanjir ili dasku za sečenje i skinite papir. Torta se čuva u frižideru, i najbolje je pre knzumiranja ostaviti na sobnoj temperaturi bar 20 minuta. 

Na instagram profilu postoji video zapis, ustvari pokušaj video zapisa koji sam kreirala prvog dana proleća 2018-te godine, kada je padao sneg :)

Sezona citrusa polako prolazi, proslavite, napravite sebi tortu od limuna i narandže.

p.s. možete da škicnete verziju iz 2018-te klikom na link upside-down-hapiness



No comments:

Post a Comment